יום שישי, 21 באוקטובר 2011

בראשית ומורשת ארגונית


21/10/11
כג תישרי התשע"ב

בראשית ומורשת ארגונית
השבוע אנו מתחילים לקרוא את ספר בראשית, פרשת בראשית ובפירושו לפסוק הראשון אומר רש"י:
"בראשית. אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פתח בבראשית, משום כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים (תהלים קיא ו) , שאם יאמרו אמות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקדוש ברוך הוא היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו"
שואל רבי יצחק (שאגב היה אביו של רש"י) למה היה צריך להתחיל את התורה בכל סיפור הבריאה? הרי התורה היא ספר מצוות ויש להתחיל בה ישר ממצווה הראשונה שלאחר יציאת מצרים הלא היא מצוות קידוש החודש. לפי הקושייה היה צריך להתחיל מעולם הרוח – הלא הוא קיום המצוות ולא לעסוק בפרטי הנושאים הטכניים כאלה ואחרים. הרמב"ן בפירושו עוד מעצים את הקושיה הרי סיפור בריאת העולם ממילא ניתן ברמזי רמזים ולא מובן כלל ועיקר ואם כך למה שלא להתחיל במצוות ואת סיפור הבריאה לספר בהעברה מרב לרב כדרך שהיה בכל תולדות היהדות בנושא הקבלה. מכיוון שהיהדות היא דת אזי יש להדגיש את המצוות ולא את תהליכי בריאת החומר.
על זה עונה רבי יצחק שהנחת היסוד איננה נכונה. התורה לא יכולה להתחיל מקיום המצוות אלא דווקא מעולם החומר, מהבניין הארצי שהוא הוא מדרכי עבודת ה'. דבר ה' הוא בחומר עצמו ויסוד הבריאה לפי שיטת רבי יצחק הוא יסוד תביעתנו על הארץ.
למעשה רבי יצחק אומר אין ערך ואין מובן לקיום החוקים ללא הבנה והפנמה של המהות והמורשת הארגונית שלנו. במאמר <!--[if !supportFootnotes]-->[1]<!--[endif]--> על פרקי אבות עסקתי בחשיבות המורשת הארגונית כפי שבאה לידי ביטוי במשנה הראשונה של פירקי אבות ואילו כאן אנו רואים את חשיבות המורשת הארגונית כפי שבאה לידי ביטוי בתחילת סיפור הבריאה ומסבירה את מטרת הבריאה – ישיבתנו בארצנו.
שתי נקודות אלו נותנות לנו תובנה מהותית על כתיבת ספר המצוות הארגוני – נהלים,פקודות, חוקים ותהליכים עליהם להתחיל בסיפור המורשת הארגונית ומה מטרתנו בחיים. מה החזון, הערכים והסיבה לתכלית קיומנו כעסק (מלבד הרווח), איזה תועלת אנחנו מביאים לחברה בכלל? איזה צרכים אנחנו משרתים? רק לאחר שנכתוב ונבין את אלה ניתן וצריך ליצור את ספר החוקים של העשיה הארגונית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה