יום רביעי, 19 באוקטובר 2011

סוכות וחשיבות העמל


18/10/11
כ תישרי התשע"ב

סוכות וחשיבות העמל
בפיוט ששרים בקהילות ספרד ועדות המזרח: "סוכה ולולב לעם סגולה" [1] אומר הבית הראשון:
"אֵל מִמִּצְרַיִם גְּאָלָנוּ. דִּבְּרוֹת קָדְשׁוֹ הִשְׁמִיעָנוּ. עַנְנֵי כָבוֹד הִקִּיפָנוּ.
לְאַרְבַּע רוּחוֹת מַטָּה וָמַעְלָה" <!--[if !supportFootnotes]-->[2]<!--[endif]-->
ונשאלת השאלה למה בחר המחבר בסדר זה שהוא על פניו שונה מהסדר שבו קרו הדברים?
לפי המחבר קודם הייתה יציאת מצרים, לאחר מכן לוחות הברית ולאחר מכן ענני הכבוד בעוד שבפועל ענני הכבוד היו מייד לאחר יציאת מצרים.
נראה לפרש בהתאם להסבר הגר"א<!--[if !supportFootnotes]-->[3]<!--[endif]--> בסיבת חגיגת חג הסוכות דווקא בתישרי ולא בניסן. אם חג הסוכות הוא זכר ליציאת מצרים ולענני הכבוד היה צריך לחגוג אותו בניסן ולמעשה לעשות סוכות בפסח.
מסביר הגר"א שאנחנו למעשה חוגגים את חזרתם של ענני הכבוד לאחר הסליחה וחטא העגל. כידוע לאחר יציאת מצרים ניתנו הלוחות, בני ישראל חטאו בעגל, משה עלה למרום ונאמר לו סלחתי כדבריך (וזה היה ב-י' בתישרי – יום הכיפורים), משה ירד וציווה להביא נדבות למשכן, יומיים העם הביאו, יום אחד החלו לעבוד על זה ובטו בתשרי חזרו ענני הכבוד. ולכן הזכר לענני הכבוד הוא לרגל חזרתם. ממשיך הגר"א ושואל אם כך מדוע שלא נעשה פעמיים סוכות? פעם אחת בניסן זכר להופעה ראשונה ופעם שנייה בתשרי זכר להופעה שנייה?
ועונה הגר"א מכיוון שהפעם השנייה נעלה יותר כי בני ישראל עמלו בה. הכוונה היא שהופעת ענני הכבוד ביציאת מצרים הייתה חלק מהנס הכולל ולא עמדה בפני עצמה ולכן לא ריגשה אף אחד והייתה בהתאם למדרגת בני ישראל באותה שעה. לעומת זאת לאחר הנפילה של חטא העגל חזרו להם ענני הכבוד רק בזכות העמל והעבודה של הקמת המשכן ואת זה כבר ראוי לחגוג כי זה נס שמעל הטבע.
אם נשים לב נס זה מדגיש לנו את חשיבותו של העמל והיגיעה ורק הישג שנובע מהם יכול להחזיק מעמד לעולמי עד (עובדה אנו חוגגים את סוכות מעל שלושת אלפים שנה). מכאן יש לקח גדול לכולנו שלא תמיד נכון וטוב להשיג דברים מהר מדי. לעיתים קרובות יש צורך דווקא בעמל, יגיעה ועבודה קשה כדי שהדברים שנשיג יישארו איתנו לאורך זמן.
בשולי הדברים נעיר פירוש של החת"ם סופר שמסביר לאור דברי הגר"א מדוע נשים לא חייבות בסוכה. כידוע נשים אינן חייבות במצוות עשה שהזמן גרמן למעט אם היו באתו הנס(כגון חנוכה) ונשאלת השאלה למה פטורות מסוכה הרי היו בנס יציאת מצרים וענני הכבוד? לפי הסבר הגר"א זה מובן, כידוע הנשים כלל לא חטאו בעגל וממילא לא ירדו בדרגה לאחר החטא וענני הכבוד לא אבדו בגללן ולא חזרו בגללן...
<!--[if !supportFootnotes]-->

<!--[endif]-->
<!--[if !supportFootnotes]-->[1]<!--[endif]--> נכתב ע"י רבי משה אדהאן ממכנס שבמרוקו סוף המאה ה 17
<!--[if !supportFootnotes]-->[3]<!--[endif]--> הגאון רבי אליהו מוילנה נפטר לפני 211 שנה בסוכות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה